
استفاده از رسانههای مختلف مانند متن، طراحی، گرافیک، عکس، صدا، ویدئو، انیمیشن… در کنار یکدیگر جهت انتقال بهتر پیام را چندرسانهای گویند، که در مقابل برنامههای صرفاً متنی به کار میرود. در چنین برنامههایی تا حد امکان از متن کمتر استفاده شده و بار اصلی انتقال پیام بر عهده سایر رسانههای تصویری یا صوتی قرار میگیرد.[۱] در تعریف چندرسانهای معاصر، واژه کلیدی که سنت را تغییر شکل داده و رسانهای جدید تولید می کند، رایانه است. رایانه، تکنیک های سنتی را برای ایجاد و ویرایش تمامی شکل های رسانه تغییر داده است. واژه پردازی جایگزین دستگاه تایپ شده است، CD محصولات صوتی و موسیقی را متحول کرده است، دوربین های دیجیتال و نرم افزار ویرایش، فیلم و تاریکخانه را دگرگون کرده اند. انقلاب چندرسانهای تنها در مورد انجام امور سنتی به شیوه های جدید نیست، بلکه در مورد ایجاد رویکردهای جدید در ارتباطات، تجارت، آموزش و سرگرمی نیز هست. تلفن های همراه به پیام رسان های متنی، دوربین و نمایش های ویدیویی مجهز شده اند. تجارت الکترونیکی به خریداران امکان دستیابی لحظه ای به خدمات و محصولات بی شمار از طریق تصاویر، پیش نمایش ها (دمو)، نقدها و امکان مقایسه قیمت را می دهد. کلاسهای درس، دیوارهای فیزیکی را با رسانه دیجیتال از جمله گرافیک، انیمیشن، صدا و تصویر شکسته و در جریان شبکه های الکترونیکی سیر می کنند. شکل های جدید سرگرمی چون podcast ها، بازی های رایانه ای، مسابقات Online و فیلم های غیرتعاملی نیز این هنر-صنعت را متحول کرده است. در این موارد و مواردی مشابه آن، چندرسانهای دیجیتال، دنیا را با فراهم آوردن امکان تعامل با اطلاعات به شیوه هایی جدید برای کاربران، متحول ساخته است. [۲]
انواع برنامه رسانه ای پیشنهادی :
برنامه های رسانه ای قابل پخش در ویدیو سی دی ها
برنامه های رسانه ای قابل اجرا بر روی رایانه
——————————————————————-
سهراب پورخلیلی. محمدسعید احسانی، ۱۳۸۸
تری مایکل سویج. کارلا ای وگل، ۱۳۹۱، ۱۱.